Pages

Wednesday, August 29, 2012

Review: Seiko Chronograph 100m

Seiko Chronograph yang menggunakan pergerakan quartz amat jarang sekali mendapat mendapat tempat di kalangan kolektor jam berbanding Casio Chronograph Quartz. Mungkin kerana harga Seiko Chronograph Quartz sedikit mahal berbanding Casio Chronograph yang secara relatif lebih murah. Kenapa aku review jam ni? Bukan ada apa-apa pun yang unik pun.. Haa... tunggu.... Ada uniknya jam ni nanti...

Caseback takde pulak tertulis made in Japan.. Seiko Choronograph ni menjadi pilihan bagi yang suka keadaan pelbagai register pada dial jamtersebut. Ya, bagi seorang suka dengan keadaan yang menyemak tapi teratur jam macam ni menjadi pilihan... Eh, apa aku tulis ni.. hehe!! Jam ni ada tiga register pada dial. Bagi mereka, semakin banyak register pada muka dial jam, makin cantik jam tersebut. Macam aku pulak, jenis tak suka pada yang ada day pada dial. Tapi mesti ada window date! Sebab tu, aku minat betul jam seperti Seiko Samurai, Seiko turtle 6105, Seiko 4R15 "Dilot" dan Seiko Sumo. Sebab jam-jam tu ada date je. Dan tak menyemakkan dial.

Crown dan push button seperti biasa di tempat pukul 1, pukul 3 dan pukul 5. Keadaan jam macam ni sememangnya menyukarkan pada orang yang memakai jam di tangan kanan. Keadaan crown dan push button seperti ini sememangnya mengkehendaki kita untuk memakai jam di tangan kiri. Tangan kanan dengan mudah untuk menekan push button jam itu nanti.

 Ini yang uniknya jam ini. Terdapat logo Shell di clasp jam ini. Pekerja Shell sahaja yang dapat simpan jam ni untuk koleksi. Takde dijual di mana-mana kedai jam ni.

Inilah gaya pemakai jam ni. Cantik kerana adanya register tersebut.

2 comments:

  1. Bukan aku punya bro.. adik ipar aku punya. Hasil kerja kat Shell.. Hehe!! Spesis rare pasal ada logo Shell bro.. haha!!

    ReplyDelete