Pages

Monday, June 21, 2010

Seiko Diver 6105-8110 Dainiseikosha 6105A (SOLD)

Hehe! Sebenarnya aku dah nak berehat. Tetapi memandang atas permintaan rakan kita yang begitu bersemangat ingin memiliki jam rare ni, maka aku usahakan jugak mencari ternakan yang semakin pupus ini.. cewah.. bahasa bukan main... Semangat rakan kita ini terhadap dunia horologi inilah yang membangkitkan kembali pencarian sukar terhadap model diver vintage ini.
Pada mulanya aku hanya ingin mencari jam yang agak-agak biasa ja untuk rakan kita ni. Tetapi sesuatu yang mengejutkan aku ialah salah satu model yang ditawarkan oleh rakan dari seberang laut sana menarik perhatian aku untuk mendapatkannya. Umpama orang mengatuk disorongkan bantal, itulah perumpamaan yang sesuai dengan penemuan spesis ternakan yang hampir pupus ni..
Mungkin nampak biasa macam jam-jam 6105-8110 sebelum-sebelum ini...
Caseback seperti biasa sudah polish seperti baru, berkilat beb!! November 1972 jam ini dikeluarkan.. Perghh!! Rare beb!!
Bergambar dulu kat mana-mana..
Panjat pokok pulak jam ni..
Haa... inilah kelainan yang menarik perhatian aku terhadap jam ini. Istimewa untuk rakan kita yang sangat mengidam daging tok penyu yang amat garing ini.. Movement Dainiseikosha 6105A ini jarang kita temui melainkan berjumpa dengan jam ini keluaran tahun 1972 dan sebelumnya.. Pacuan enjin 17 jewels yang dezupp ini seperti biasa boleh hack beb!!
Keseluruhan movement jam ini sangat bersih.. Tak sangka pulak aku jam pada usia sebegini lama masih maintain awet muda..
Keluaran Japan unadjusted
Crown pun original dan dah polish seperti baru.. Bertuah betul kepada sesiapa yang memiliki jam ini dengan movement dainiseikosha ini...

Pemilik Baru: Bro M.Z, Perak (Nama terpaksa dirahsiakan.. hehe!!)
P/s: Movement dainiseikosha ini aku jumpa secara kebetulan, jangan harap sangat aku boleh jumpa lagi jam 6105-8110 dengan movement dainiseikosha ni..
pos laju tracking: en290061301my

3 comments:

  1. Aiya.... wei... apsal tak bgtau tok penyu ni yg pakai movement tu.... waa....

    ReplyDelete
  2. Adoi.. Aku terpaksa rahsiakan sehingga aku pos jam ni semalam atas permintaan tuan baru jam ni. Sedih jugak time hantar jam ni kat kaunter pos.. susah mau jumpa itu Dainiseikosha ni.. wargh!!

    ReplyDelete
  3. Tu la.... aku tumpang nangis.... waaaa.....

    ReplyDelete