Pages

Thursday, April 26, 2012

Bradley M2A3

 Inipun merupakan model Infantry Fighting Vehicle (IFV) aku bersaiz 1/72. IFV inilah yang berada di barisan depan semasa penaklukan Iraq 2003 oleh Amerika Syarikat. ini kerana, roket anti tank Bradley ni boleh mencapai 2.5KM - 3km yang mana, tentera Iraq berada dalam keadaan tidak bersedia ketika itu.

 Mempunyai kepantasan yang tinggi dalam membuat tinjauan sebelum main battle tank Abrams (MBT) membuat serangan besar-besaran di tempat serangan. Boleh nampak tak scoop merah kat atas tank tu?

 Kelemahan yang ketara ialah IFV ini ialah badan perisainya yang agak nipis dan serangan roket yang terhad kepada dua kali tembakan sahaja. Selepas tembakan yang kedua, biasa, IFV ini akan berundur ke belakang untuk membuat isian roket anti tank. Sementara IFV yang kedua mengambil alih untuk perlindungan. Main gun IFV ini langsung tidak memberi kesan kepada mana-mana MBT kerana cuma berkaliber 25mm sahaja. Setakat tembak tembok mungkin ok kot? Pernah menjadi mangsa tembakan T-72 Iraq akibat lambat mengisi roket anti tank dengan hanya sekali tembakan T-72 Iraq, IFV Bradley ini menjadi IFV berapi.

Aku suka warna desert camouflage seperti ini. Aku kurang berminat warna forest camouflage.

Rantai IFV ini boleh pusing. Best! Turet pun boleh pusing. Cuma anti tank rocket launcher sahaja tak boleh lipat. Huhu!

Lampu merah tu yang lawa.

Askar tu yang tak tahan. Memberi arahan kepada driver, loader dan gunner kot?

Aku tengah cari MBT Iraq T-72 model unimax ini jugak yang mana banyak menjadi mangsa tembakan IFV Bradley ni. Boleh gandingkan T-72 berhadapan dengan Abrams US, Challenger British, dan Bradley US.

3 comments:

  1. Teringin gak nk beli sbiji... tp x de tmpt laa nk paking kt umah :)

    ReplyDelete
  2. Aku takda tempat parking dah ni.. tapi nak angkat jugak T-72 Iraq.. hahaha!!

    ReplyDelete
  3. ado gik keta kebai tok...nang ado..( mamak )

    ReplyDelete