Pages

Wednesday, January 4, 2012

British Challenger 2

Tank, perkataan yang digunakan oleh British bagi mengaburi pihak musuh di perang dunia pertama dahulu. Tank, atau tangki air sebenarnya bagi mengelakkan pihak musuh tahu pergerakan senjata terbaru mereka yang akan digunakan bagi mengatasi peperangan kubu parit. Idea penciptaan kereta kebal utama (MBT) bermula dengan idea Da Vinci seperti gambar di bawah. Untuk bergerak ke arah musuh yang sedang menunggu kedatangan pihak penyerang atau penceroboh, perlu ada alat yang mobiliti bagi melindungi nyawa askar. Meriam diletakkan di sekeliling "tank". Menariknya, ada priskop yang terletak di atas sekali. Macam idea pembikinan kapal selam pulak.

Walau bagaimanapun, MBT yang pertama berjaya digunakan di peperangan yang sebenar ialah model D1 milik Askar Diraja British seperti gambar di bawah. Kenderaan ini bagi menembusi kubu parit pihak musuh tanpa mencederakan anggota askar. Cuma menggunakan mesingan sebagai senjata utama berbanding meriam kaliber 125mm pada masa kini.



Model MBT yang aku minati keluaran British ini ialah Challenger 2 seperti gambar di bawah.

Siap ada model askar yang sedang memerhati keadaan sekeliling. Sangat cool pada aku!



Arial radio komunikasi sampai ada 4! Silap2 astro pun depa boleh tengok ni. wakaka!!



Bertugas di Iraq dan berjaya menceroboh Iraq dengan jayanya. Hanya terdapat sebuah Challenger 2 sahaja yang rosak akibat serangan hendap pejuang Iraq. Reputasi yang agak baik berbanding MBT Amerika Abrams M1A2. Ye lah, Askar British ni dok belakang Askar Amerika je, mana la nak rosak.. Depa biaq MBT Amerika dulu meletup.. hahaha!! Bijak, bijak..



Berat Challenger lebih kurang 62 tank dengan jarak misi lebih kurang 350KM - 450KM, Enjin 1500hp dengan kelajuan 60km sejam. Kalau lawan lumba dengan MBT pendekar milik Malaysia ni, confirm makan asap. Walaupun hanya berenjin diesel 1000hp, tetapi berat MBT pendekar cuma 46 tan sahaja.



Dikatakan berada di ranking ke-5 terbaik di dunia di belakang Abrams & Merkava. Sebab belum teruji sepenuhnya dalam peperangan sebenar.



Terdapat dua tangki minya tambahan seperti MBT milik Soviet Union & Russia.



Skala 1:72, tidak terlalu besar untuk display dalam almari kaca bersama jam-jam tangan kesayangan.


T-72 Russia, M1A2 Abrams USA, Challenger 2 British... Selepas ini mungkin Leclerc Jerman & Leopard Perancis! Berminat jugak nak dapatkan Bradley USA!! Mana nak cari beb!!?

No comments:

Post a Comment