Pages

Monday, December 20, 2010

Not For Sale: Movement Holder

Ini merupakan antara hobi terbaru aku iaitu mencari tools jam. Pencarian tools ini merupakan pencarian secara kecil-kecilan dan satu persatu bergantung kepada keupayaan kewangan yang ada. Walau bagaimanapun, tools ini bukan untuk dijual, melainkan untuk kegunaan sendiri.
Tujuan pembelian tools ini ialah untuk mempelajari secara berperingkat cara-cara membuka dan memasang movement.
Harap-harap jika berjaya membuka dan memasang, aku ingin mempelajari cara-cara untuk oiled service pada movement. Tapi kalau dah buka dan tak reti nak pasang balik, susah jugak, haha!! Padan muka aku!! Jadi pembelian movement holder ini merupakan langkah pertama aku. Selepas ni, kena cari case holder untuk memegang casing jam semasa membuka caseback.

Terdapat dua saiz movement holder dalam kotak ni. Aku ingat ada satu je. Ada lagi satu yang comel punyer...
Begini lah keadaan movement pada movement holder ni.. Lepas ni bersiap la aku untuk meneroka apa yang ada di dalam movement ini..

2 comments:

  1. Benda ni baguih bro. Menyenangkan hidup kita. Hehe

    ReplyDelete
  2. betui tu bro.. kena ada tools macam ni kalau nak main jam-jam vintage ni.. Kalau jenis simpan jam-jam baru rasanya tak perlu sangat.. haha!!

    ReplyDelete