Pages

Wednesday, August 25, 2010

Arbutus Automatic Power Reserve Indicator

ARBUTUS, jarang kita dengar nama ini. Ini kerana jam ini bukan daripada Swiss dan Jepun. Namun teknologi yang digunakan oleh Arbutus ini setanding dengan jenama Swiss dan Jepun.
Arbutus menggunakan movement dari China. Sebab itu, jika kita perhatikan harga jam ini di pasaran agak murah jika dibandingkan dengan teknologi yang ditonjolkan. Salah satunya ialah pada model ini.
Diserikan dengan Power Reserve Indicator ini, menyebabkan Arbutus dilihat setanding dengan jam keluaran Swiss dan Jepun. Malah harga yang ditawarkan juga ckup murah jika dibandingkan jenama Swiss dan Jepun yang menggunakan Indicator Power Reserve ini.
Jarum indicator ini boleh dinaikkan sehingga 40jam power reservenya dengan memutarkan crownnya. Dengan ini kita akan tahu had putaran crown jam ini. Takut kita terlebih pusing nanti akan menyebabkan kerosakan pada main spring jam. Jam juga memiliki kelebihan boleh hack disamping boleh wind tadi. Hmmm.. boleh tahan juga ya..

Gaya pemakai. Jam kelihatan agak besar di pergelangan tangan aku.

Crown original. Dipercayai gold plated.

Caseback jenis thru see. Menampakkan movement China yang digunakan.

Clasp jenis Push Release. Mudah untuk membuka clasp jam.
Jam ini bukannya jam aku ye.. Jam kawan sekerja aku. hehe!! Jika ingin menambah koleksi jam, apa salahnya memiliki jam Arbutus ini seketul dua..


8 comments:

  1. Model ni aku tak pernah jumpa lg. Ada gak model cam Pam. Menarik gak aku tgk. Kalau depa pakai ETA sudah tentu harga akan jauh lebih tinggi. Tp untuk kurangkan kos & harga movement China yg dipilih. Rasanya kualiti movement China semakin dipertingkatkan.

    ReplyDelete
  2. Rasanya, kalau dia pakai movmt jepun lagi cun berbanding China. Tp movement China semakin dipertingkatkan. Menggunakan bahan yang murah. Ada jam kawan aku jam Hong Kong Skeleton. Tapi Casing dia chrome.. Nampak terkopak chrome dia walaupun baru 1 tahun pakai. Terdedah dengan air le tu. LAgi la Mukah ni tepi pantai. Udara masin. Makin menjadi la.. huhu!!

    ReplyDelete
  3. Patut la nampak finishing dia lain macam je. Nasib la tak termakan racun seller hari tu. Hahaha...

    ReplyDelete
  4. tak ok ker arbutus nie? brapa rm ek? cam lawa jer design dia... aku baru jer balik dari kedai jam... g tukar tali tadi..
    dari s/s bracelet --> kulit... huhu...
    siap bg nasihat kat aku ag.. dia cakap, jam2 lama nie kena jaga bek2 jangan bg kena air..nanti komponen dalam rosak.. :P

    ReplyDelete
  5. hehehe aku pernah nk beli jam arbutus, harga selepas less rm6++, duit dh bayar pun... bracelet pun dh potong... dlm tengah buka resit jam mati tak bergerak2... tokey kata nak repair... haha aku minta duit balik la, nasib baik dapat...

    ReplyDelete
  6. kira cam tak okey laa jam nie ek? wau..rm600++.. mahal jugak.. nasib laa kalau beli ZZzZz T_T

    ReplyDelete
  7. jam ni aku leh dapat dalam rm300

    ReplyDelete