Pages

Wednesday, August 19, 2009

Mentua & Menantu


Pak Kassim seorang yang tamak harta, dia menawarkan anak dara suntinya yangcun melecun kepada keluarga yang kaya raya(golongan yang kaya je)..Suatuhari datanglah Seman seorang usahawan muda ingin melamar anak Pak Kassim.Beliau cukup sifat tanpa cacat cela. Tapi beliau malas solat.
Setelah tiga hari berkahwin, Seman masih duduk di rumah mertuanya. Setelahazan maghrib berkumandang, Pak Kassim ajak Seman untuk solat maghribberjemaah. Seman gelabah! Sebelum ini dia tidak pernah solat lalu Semanmasuk kebilik untuk menemui isterinya.
Seman : Yang camne ni? Abang tak pernah solat.Isteri : Tak apa bang, abang ikut je apa yang ayah buat (isterinya berbisikperlahan)
Seman pun keluar untuk solat bersama Pak Kassim. Setelah Pak Kassimtakbir, Seman ikut takbir. Pak Kassim membaca Khutbah surah alfatihah,bismillahirahmannir ahim...Seman pun turut mambaca bismillah dengan lantangjuga...iskkkk pelik menantu aku ni, mazhap mana yang dia ikut?setahu akuimam aje yang baca kuat, cetus hati Pak Kassim, Pak Kassim buat selamba,dia terus membaca surah al-fatihah, Seman turut membaca al-fatihah dengankuat seolah-olah budak baru belajar mengaji..Pak Kassim pelik. Lalu diaterus berpaling kebelakang untuk melihat Seman, Seman turut berpalingkebelakang kerana mengikut gerak langkah Pak Kassim..Ehh, gila menantu akuni???getus hati Pak Kassim..
Pak Kassim berjalan ke depan untuk menjauhkan diri dari Seman, Seman turutberjalan ke depan mengikut langkah Pak Kassim. Pak Kassim terus melarikandiri melalui pintu depan dan terus menuju ke sawah di tepi rumahnya..Semanterus berlari mengejar Pak Kassim sampai ke tepi sawah. Tiba-tiba PakKassim tergelincir dan jatuh kedalam sawah padi, Seman pun turutmenjatuhkan badannya ke dalam sawah seolah-olah tergelincir. Pak Kassim punterus bertanya kepada Seman.."Seman, apasal engkau ikut aku sampai ke sawahni?"..Seman menjawab"Ayah, susah ke nak solat maghrib ni?baru saya tahusampai kena berlari".... ..

2 comments:

  1. nang sik kalak mbyang seman yo..adoh2 hehe

    ReplyDelete
  2. ne do urang mbyang berekot-rekot ndah..huhu
    ( sukabunga )

    ReplyDelete